Venus of Wolford

DCIM102GOPRO

Venus-Willendorf

Venus van Willendorf

Nieuw werk staat al weer op de ezel. Ik ben nu nog aan het schetsen en de groene dame zal straks rood zijn. Het is een werk met verwijzing naar de Venus beeldjes die ooit door mensen gemaakt werden op het moment dat de Neolithische revolutie voor de deur stond. Met name naar de Venus van Willendorf (±25.000 jaar oud). Dat beeldje werd ooit gevonden in Willendorf (Oostenrijk) en staat nu in museum in Wenen. Het is een heel belangrijke vondst die in 1908 gedaan werd en die wat meer verteld over hoe onze verre voorouders leefden en dachten. Veel is er in al die jaren niet veranderd. Alleen de wulpse vormen van het vrouwbeeld dat zo beminnelijk aanbeden werd is aangepast aan de wensen van de tijd.

Wolford is een kledingmerk en de dame die die kleding draagt vertoont sterke overeenkomsten met een etalagepop en vormt daarmee het ideale vrouwbeeld van nu. Dat kledingmerk komt uit Wenen, waar dus ook dat beroemde beeldje tentoongesteld wordt in het museum. Op het schilderij heeft ze de oude Venus van haar voetstuk geschopt en haar plaats ingenomen.

Today I’m working on a new painting about some kind of shrine from te past, and a new shrine of present day. The Venus of Willendorf is disgraced by a new Venus statue. She’s wearing clothes of Wolford, a state of the art fashion manufacturer from Vienna. The same place where the Venus of Willendorf is exhibited in the museum.

DCIM102GOPRO

Portretje

DCIM102GOPRO

Christine (Junge) staat model voor een nieuw schilderij. Omdat ik haar heel makkelijk kan schilderen maak ik eerst nog eens een portretje van haar naar een foto die ik laatst bij haar maakte. Dat plaatje hield me de laatste tijd erg bezig. Dan moet ik het schilderen.

DCIM102GOPRO

DCIM102GOPRO

Fotografie van Christine als danseres voor het nieuwe schilderij. – Taking photo’s of Christine as a danser for the new painting.

Het fotootje is gemaakt met de GoPro. Dat geeft die extreme groothoek die ik ook zo prachtig vind. Zo’n groothoek stelt je in staat om in kleine ruimtes te fotograferen maar geeft wel een wat vertekend beeld. Het geeft extra dynamiek aan het werk en ook dat schilder ik mee. Het schilderij dat ik straks ga maken gaat over de ‘aardappelrevolutie’ (in Griekenland). Ik zal daar zelf ook model voor gaan staan als boer (met aardappelen). Christine doet iets heel vrolijks met dans en, natuurlijk, zwart witte streepjes.

Today I’m working on a small portrait of Christine (Junge). Painted from a photo I took of her with the GoPro camera a few day’s ago. I paint also the extreme wide angle. A wide-angle lens refers to a lens whose focal length is substantially smaller than the focal length of a normal lens for a given film plane. This type of lens allows more of the scene to be included in the photograph, which is useful in architectural, interior and landscape photography where the photographer may not be able to move farther from the scene to photograph it. I like that extreme wide view and paint that as well.

Christine is the main model for my new painting ‘The patato-revolution’ (in Greece). That’s a painting I will do afther I finished her small portrait. Christine is the sweet danser and I will take the role of the patato-farmer for that painting.

Marmeren

DCIM102GOPRO

DSC_0001-2Eerste laag imitatie-marmer is aangebracht. Ik ben redelijk tevreden met mijn eigen zoektocht naar structuur. Dit is de basisstrucktuur en ik zou er nog op door kunnen gaan maar ik twijfel er aan of ik dat moet doen.

The first layer of imitation marble is applied. I’m satisfied with the result and my own search for the best structure. This is a basic layer, and I need to apply more layers for a real marble structure, but I’m satisfied now. So there is doubt.

 

Houtwerkplaats

DCIM102GOPRO

DCIM102GOPRODe laatste dagen ben ik vooral aan het werk in de houtwerkplaats om de lijst voor ‘Catharinasraat nummer 7′ af te maken. Dit werk behoort tot de serie die ik maak ter illustratie van het boek en zal straks te zien zijn tijdens de Pinkster tentoonstelling bij Ewald Sorby’s schilderstudio en galerie in Zetten.

Last day’s I’m working on the monumental frame for the painting ‘Catharinastreet number 7’. This painting belongs to the serie of painted-illustrations for my bookstory and it will show up on the whitsunday weekend exhibition at the Ewald Sorby artistschool and gallery in Zetten (Netherlands).

Generaties

DSC_0001

DCIM102GOPRO

‘S-avonds laat schilder ik de derde en laatste laag lucht op ‘Weerzien in Giza’. – Late in the evening I finished the third and last layer of sky in ‘The Giza reunion’.

‘S-avonds kan ik kijken naar wat ik heb gepresteerd. Er staan twee werken in mijn woonkamer. Weerzien in Giza en het portret van Isabelle. Beiden zijn verzonnen karakters uit mijn boek. Links Louise Sparks, en rechts, haar grootmoeder, Isabelle Poncheau. En ineens zie ik dat mijn verhaal in beeld begint te komen. Twee generaties spookvrouwen. De schilderijen gaan straks ook een rol spelen in het verhaal. Het zijn niet louter en alleen illustraties voor het boek.

Late in the evening, I can watch my labour and progress in the serie of painings I did for the bookstory. Two generations Ghost women are visible now. Left Louise Sparks and on the Right her grandmother Isabelle Poncheau. Both paintings will play an active role in the bookstory. The paintings are not just illustrations, but wil play their own part in the story.