Momenteel publiceer ik niet actief omdat ik met tal van zaken bezig ben die niet, of slechts indirect, met schilderen te maken hebben. Schilderachtig zijn die zaken soms wel. Neem bijvoorbeeld het werk aan mijn keuken. Daar is nu een haast Dickens-achtige situatie ontstaan tijdens de grote verbouwing. Ik heb serieus overwogen om de bouwactiviteiten even te stoppen om dit te gaan schilderen, maar daar is helaas geen tijd voor. Alles moet door.
De ontdekking van de oude originele tegelvloer in de keuken.
Tijdens het wegbreken van de schreeuwend lelijke jaren ’60 vloer kwam de oude originele zwart-witte tegelvloer tevoorschijn. Die vloer is ergens in 1901 en 1910 aangelegd en nu weet ik dus zeker hoe die vloer er uitgezien heeft.
Die vloer moet nu geheel hersteld worden om hem terug te brengen in de traditionele landelijke keuken die ik zo graag wil hebben. De keuken wordt geheel gerenoveerd en, als het ware, om de Rayburn heen gecreëerd.
De vondst van die oorspronkelijke vloer is voor mij dus goud waard, maar het brengt ook extra veel werk met zich mee. Oorspronkelijk werd die vloer gelegd op een laagje cement dat direct op het zand gelegd werd. Zeer onstabiel dus en daarom moet eerst heel die vloer er uit en wordt er een nieuwe vloer gestort met isolatie en beton voor de nodige stabiliteit.
Als de gehele vloer hersteld is kan ik beginnen met de bouw van het aanrechtblok dat eveneens geheel in de stijl van weleer ontworpen is en door mij zelf gebouwd zal worden. Vele tekeningen zijn daarvoor al gemaakt.
Actief aan het lobbyen voor de Mathildedag in Terneuzen tijdens de nieuwjaarsreceptie van onze gemeente in het museum van Sas van Gent. Ik sta in de rode cirkel.
Naast verbouwen, bouwen, ontwerpen, schilderen aan het drieluik, het titelwerkstuk voor de ‘Schone schijn expositie, straks in Wageningen, en het ontwerp en de bouw van het altaarstuk rondom het drieluik voor Mathilde, ben ik natuurlijk ook nog steeds actief aan het lobbyen voor de Mathildedag. Daarvoor was ik gisteren, samen met Anne en Elaby, aanwezig tijdens de nieuwjaarsreceptie van onze gemeente in het prachtige industrie museum van Sas van Gent. Dáár heb je alle belangrijke contacten bij elkaar onder één dak.
Ondertussen veranderd er ook het een en ander in het atelier. Daar wordt de houtwerkplaats meer en meer zichtbaar tussen mijn schildersspullen. Er zijn nieuwe machines aangeschaft om alles wat ik wil maken (voor het drieluik van Mathilde en het bijbehorende altaarstuk) te kunnen maken. Tevens worden hier ook de expo-lijsten gemaakt voor de komende exposities en ben ik er ook de nieuwe keukeninrichting aan het maken. Kortom. Ik publiceer hier niet te veel over, maar ik kom om van het werk.
Het atelier biedt nu een aanblik van een echte werkplaats en dat is het in feite ook. Alles staat primair in het teken van de schilderkunst, maar er kan nu ook gewerkt worden aan tal van houtproducten zoals de inrichting van mijn nieuwe keuken.