Finissage te Wageningen

In het prachtige museum van Wageningen (de Casteelse Poort) hielden we vandaag de finissage van onze ‘Schone schijn expositie’. Dat werd een gezellig weerzien van mede exposanten en bezoekers, waarvan we er al een aantal hadden leren kennen.

Wageningen is sowieso een heerlijke plek om te exposeren omdat we hier altijd goed publiek treffen. Echte kunstliefhebbers, verzamelaars en freaks. Dan heb je altijd leuke gesprekken en grote kans op verkoop.

En ik kon er ook sporen uit Terneuzen nalaten. De Mathildedag wordt hier nu ook gepromoot. We merken dat veel bezoekers ook naar de Mathildedag willen komen.Hier trof ik opvallend veel mensen die iets met Mathilde hebben en zo kon ik ook heel wat posters uitdelen de straks in Wageningen opgehangen worden.

La femme de falaises bij Pot

Vandaag heb ik ‘La femme de falaises’ afgeleverd bij Art Gallery Pot. Het heeft een heel mooi plekje gekregen in ‘mijn eigen’ hoekje wat nu al iets verder is uitgebreid.

Met dit schilderij ben ik het hoekie om gegaan en nu hangt er werk van mij in een volgende toonzaal.

Leuk om ook te vermelden is dat de nieuwe kunstgids/catalogus van Pot is uitgekomen waar ook werk van mij in staan. Deze gids kun je in handen krijgen via Brenda, als je Pot bezoekt en even naar haar galerie toe loopt op de derde etage.

 

Banner en wegwijzer in de winkel

Het is weer een schitterend gidsje geworden vol met prachtige foto’s over de kunst van Pot en natuurlijk het geweldig mooie design interieur. Door de hele winkel heen, en die is enorm groot, tref je kunst en design aan. Helemaal boven zit de galerie. Via banners en wegwijzers vind je die vanzelf.

Het mooie hiervan is dat je al snel kunt zien hoe een werk in een interieur past. Wat kunst met je interieur kan doen en hoe je eigen ‘lifestyle’ creëert met een mooi schilderij of een beeld. ‘La femme de falaises’ hangt er dan ook gelijk schitterend. Ik ben trots als ik dat zo zie en dan moet ik alvast een beetje afscheid nemen van dit werk. Maar wel met ene zeer goed gevoel.

De krijtrotsen van Claude Monet

De krijtrotsen bij Etretat hebben al eeuwen lang een magnetische aantrekkingskracht op toeristen en kunstenaars. Claude Monet maakte ze nog beroemder dan ze al waren e na zijn serie schilderijen over deze bijzondere kliffen kwam er een ware stroom toeristen op gang. Elke zichzelf respecterende kunstenmaker ging er die zelfde rotsen zitten schilderen en waande zich dan even net zo beroemd als de grote Franse meester.

Mijn versie van deze rotsen is vandaag naar Art Gallery Pot verhuisd. Ik heb ervoor gekozen om deze rotsen in een wat meer verhalende sfeer neer te zetten omdat ik nu eenmaal altijd iets wil vertellen met mijn werk. Meer dan alleen het plaatje. Ik ben in dit geval op zoek gegaan naar een combinatie van vrouwelijk schoon, de haast magische aantrekkingskracht van de krijtrotsen en iets sprookjes-achtigs.

De twee uitstulpingen gezien vanuit de lucht

Ter plaatse bestaan er twee boogvormige uitstulpingen in de krijtrotsen. Een fragiel en een robuust exemplaar. De dame in het schilderij staat op de de stevige uitstulping en kijkt uit over de kust en de fragiele boog, zoals je kunt zien op de foto links. Dit kun je alleen maar zien vanaf zee of wanneer je een vogeltje bent. Beide uitstulpingen zijn veelvuldig vastgelegd door schilders, tekenaars en fotografen. Maar de dame op het schilderij ziet dat niet.

Zij ziet de situatie zoals op de foto hierboven. Wat je dan ook ziet is de bebouwing, in de rechter bovenhoek, dat deze plek meteen minder magisch maakt. Het oplevende toerisme heeft van deze plek meer een pretpark-achtig karakter gegeven waardoor het vrijwel onmogelijk wordt om een foto, als hierboven, te kunnen maken. Normaal gesproken is deze plek overspoeld door mensen die denken dat ze de rotsen kunnen zien zoals hierboven.

Voor het schilderij heb ik bewust gekozen voor afwezigheid van menselijke aanwezigheid. alleen de dame in kwestie is present als een mooie toverfee uit ver vervlogen tijden. Zo krijg je als toeschouwer de kans om bij deze prachtige situatie weg te dromen en je eigen verhaal te gaan verzinnen.

Twee vierkanten werken voltooid

La femme de falaises 120 x 120 cm.

Met een laatste vernisklus heb ik vandaag twee recente werken voltooid. Beiden vierkant van formaat. ‘La femme de falaises’ en ‘Ludieke bekentenis’.

Het ene werk is 120 x 120 cm. en het andere is 20 x 20 cm. Dit werk gaat tussen het werk aan het grote Mathilde drieluik door. Er moet ook gewerkt worden aan nieuw werk voor de diverse galeries waar ik bij ben aangesloten. Dat is een behoorlijke opgave. Temeer ook omdat ik ook nog meehelp met het organiseren van de Mathildedag.

Ludieke bekentenis. 20 x 20 cm.

Van het werk aan het drieluik kan ik niets laten zien omdat dat straks een verrassing moet zijn. Heel lastig, want ik zou het zo graag tonen. Het wordt een groot, supergaaf werk met heel veel emotie en symboliek.Het is bijna klaar, althans, het schilderwerk. Daarna begint te bouw van het altaarstuk, waar ik ruim een maand voor uit heb getrokken. In di tijd kan er vrijwel niets geschilderd worden omdat mijn atelier dan tijdelijk veranderd in een hout-werkplaats waar veel stof zal doen opwaaien.

Mathilde Blanc Sec op doek

Tussen het werk aan het Mathilde-drieluik door ben toch ook weer begonnen aan een nieuw werk over de, inmiddels al beroemd wordende, Mathilde-wijn. Mathilde Blanc Sec. Dat wordt ook de titel van dit werk.

Mathilde en Lokaal 54

Gisteren kwamen we weer met een clubje kunstenaars, galeriehouders en supporters bij elkaar in Galerie Lokaal 54 om met elkaar de gang van zaken te bespreken over de viering van de eerste Mathildedag die we dit jaar op 7 Juli gaan houden in Terneuzen.

Anne Mannaerts, van Galerie Lokaal 54, had ervoor gezorgd dat we qua lunch niets tekort kwamen. Lokaal 54 is tevens kunstcafé en de plek waar alle lijnen samenkomen op het gebied van kunst en cultuur in het oude centrum van Terneuzen.

Het is zo’n plek waar kunstenaars en publiek elkaar kunnen treffen en waar tal van ideeën een oorsprong vinden. Zo ook het plan om de Mathildedag te gaan organiseren. We komen hier elke wek bij elkaar om daar over te praten, plannen uit te voeren en agenda’s af te stemmen. Dat gaat nu steeds frequenter gebeuren want we merken dat de dag steeds dichter bij komt en dat er nog enorm veel te regelen valt.

Expositie Wageningen

Foto: Rein C. de Jong

Nog t/m 31 Maart is de expositie ‘Schone schijn’ te zien in Museum de Casteelse poort te Wageningen. Daar exposeer ik samen met Isilareina, uit Huissen, en Ewald Sorbi, uit Zetten (met schilderijen), en Lilian Steenhuisen (bronzen beelden) uit Rosmalen en Indiva (Astrid Hut, sieraden) uit Heelsum.

Foto: Rein C. de Jong

Fotograaf Rein C. de Jong, van Broken light fotografie, heeft dat alles gefotografeerd voor de genen die niet naar Wageningen kunnen gaan. Maar wie wel kan gaan kan, behalve de tentoonstelling, ook een prachtig streekmuseum bezoeken en natuurlijk even neerstrijken in het centrum van Wageningen of genieten van de bijzonder mooie omgeving.

Ludieke bekentenis

Al vrij vroeg (7.30 u.) was ik al weer in het atelier aan het werk aan een bijzonder klein schilderijtje. De titel is ‘Ludieke bekentenis’ en het laat een prachtige dame zien die zich aan het opmaken is. Niet als mooie dame, maar als clown. Dit soort tegenstrijdigheden boeien me. Het wijkt af van al het gangbare en daagt de kijker uit om naar enige logica te gaan zoeken. De titel is altijd de sleutel van de deur die toegang biedt tot onderliggende lagen.

Ludieke bekentenis zegt iets over het kind dat altijd in een volwassen mens aanwezig is maar slechts zelden aan de oppervlakte komt. In dit geval vindt de mooie dame het veel leuker om de dag als clown door te gaan brengen dan als de deftige dame die ze altijd moet zijn. Misschien heeft ze en winkel in zeepjes en geurkaarsen of zoiets en gaat ze die dag zo naar haar werk. Dan zal de werkdag er anders uitzien dan gebruikelijk.

Het leuke van zo’n klein werkje is dat ik het heel fijntjes kan gaan zitten schilderen en dat ben ik dan ook aan het doen. Ik gebruik nu een glaceer techniek om het nog fijner en fotografischer te kunnen schilderen. Van heel dichtbij zie je de penseelstreken, de toetsjes en de tegenstrijdige kleuren. Van veraf lijkt het meer op een foto maar blijft de verf als verf herkenbaar.

La femme de falaises (2)

Vandaag was ik een beetje op vakantie. Ik ben even gestopt met schilderen aan het Mathilde-drieluik om ‘La femme de falaises’ af te kunnen maken. En als ik dan de hele dag zit te kijken naar de Franse krijtrotsen heb ik ook een beetje het gevoel dat ik daar ben. Gisteren heb ik hier ook al de hele dag aan gewerkt. Vandaag heb ik het werk zo goed als voltooid. Vanavond ga ik nog wat kleine dingetjes doen en vooral zitten kijken of het is geworden wat ik wilde hebben.

Art Gallery Pot

Vandaag even bij de vernieuwde etage van Art Gallery Pot langs geweest om dat eens op mijn gemak te gaan bekijken.

Naast mijn werk hangt en staat er ook heel veel van andere kunstenaars. Te veel om allemaal te fotograferen. Ik ging er eigenlijk ook vooral naar toe om alles eens op mijn gemak te gaan bekijken.

Het heeft wel wat weg van een museum voor moderne kunst, maar dan met fantastische design meubelen waar je even lekker op kunt zitten om iets wat je wat beter wil bekijken vanuit een ideale positie te bestuderen.

Elke ontwerper heeft hier zijn/haar eigen hoek en vaak zie je prachtige filmpjes op beeldschermen waarin iets uitgelegd wordt over het ontstaan van een ontwerp. Dan snap je meteen waarom hier forse prijskaartjes aan hangen.

Veel van wat je hier aan ontwerpen ziet zijn op zich kunstwerken. Vaak helemaal met de hand vervaardigd en dus uniek. Die combinatie met de kunsten is dan feitelijk perfect. Ik kan er dan ook bijzonder van genieten en ga weer vol ideeën en plannen terug ‘noar huus’. Een mooi ritje door de ijskoude Zeeuwse polders tussen Axel en Zaamslag.

 

Tipje van de sluier

In het atelier vordert het werk aan het drieluik van Mathilde gestaag. Ik wil eigenlijk niets laten zien van de twee geheime schilderijen van dit drieluik, om straks nog een verrassing over te houden tijdens de onthulling, maar ik kan het toch niet laten om een tipje van de sluier op te lichten. Hierboven zie je een fragment van het derde schilderij.

En ook nog iets leuks over de verkoop van de art-prints in de campagne voor de crowdfunding voor de Mathildedag. Nummer 7 krijgt een heel bijzondere bestemming. Later meer hierover.

De actie loopt al. Je kunt intekenen op onze site www.mathildefestival.nl Wie onze actie steunt kan kiezen tussen een fles Mathilde-wijn, de art-print en het beroemde boek van Lisette de Zoete. Als je een speciaal nummer wil van de art-print oplage moet je dat snel doorgeven, want er zijn er al een aantal geclaimd en verkocht.