Studies

Lichtstudie van het kerkje van Persingen.

Studies zijn eigenlijk snel geschilderde probeersels die ik maak om te testen wat ik wil gaan schilderen. Doorgaans zijn dat heel ruwe schetsen en eigenlijk niet toonbaar, maar soms werk ik zo’n studie wat verder uit en dan heb je al snel een vrij ruw idee van een schilderij dat ik wil gaan maken.

Die studies zijn soms zo gaaf dat ik ze bewaar. Een heel enkele keer verkoop ik er wel eens een, zoals die van het kerkje van Persingen, die nu te koop is bij Via Mioni. Meestal zijn het kleine doekjes of paneeltjes die ik op locatie maak om te zien hoe het licht valt of gewoon om wat te oefenen. Gelijk een violist die elke dag oefent om de kwaliteit van spelen te kunnen handhaven.

Lang niet altijd zijn dat toonbare werken, want het zijn echt studies. Vol testjes, krabbels, vlekken en krassen. Ik veeg ze meestal weer uit om de ondergrond opnieuw te kunnen gebruiken en zo verdwijnt alles weer. Maar soms hou ik ze in tact en werk ik ze ietsje verder uit zodat ze wel toonbaar worden. Het mooie hiervan is dat niets echt is uitgewerkt en heel erg puur. Ik heb er nu weer een paar onder handen. Het zijn wat grotere werken dan de gebruikelijke kleine doekjes waar ik studies op maak. Ik werk ze nu ietsje verder uit om ze te kunnen verkopen. En daar maak ik dan wel een leuk prijsje voor.

Onthulling Mathilde drieuik

Eindelijk is het dan zover. Het drieluik kan onthuld worden in het oude postkantoor van Terneuzen tijdens de officiële eerste Mathildedag. Dit is een moment waar ik zo’n twee jaar aan heb gewerkt. Erg leuk om te kunnen vertellen vind ik wel dat ik samen met Cerila de Doelder, de jongste zus van Mathilde, de onthulling zal laten plaatsvinden. Bij deze nodig ik iedereen uit om langs te komen en dit moment met mij, en vele anderen, te gaan beleven.

Zomer expositie bij Galerie Sille

Ballunatics 8 100 x 160 cm. Oliverf op linnen. €7500,-

Mirrors 60 x 60 cm. olieverf op linnen. €1800,-

Op 7 Juli aanstaande heb ik twee grote evenementen op kunstgebied. De Mathildag in Terneuzen, waar ik met mijn collega’s en vrienden twee jaar lang intensief aan gewerkt heb, en de zomerexpositie bij Galerie Sille, waar ik dolgraag bij had willen zijn.

Omdat straks alle aandacht naar de viering van de eerste Mathildedag zal gaan in Terneuzen, wil ik toch ook even deze bijzondere expositie aandacht geven.

Op 7 Juli opent daar de zomerexpositie met live muziek, heerlijke wijnen, culinaire hoogstandjes, en natuurlijk de kunsten en de kunstenaars die de kunsten geleverd hebben. Dit is een evenement dat je eigenlijk niet mag missen. Je krijgt dan de gelegenheid om niet alleen enorm te genieten maar ook om de kunstenaars te spreken die hier exposeren, op één na dan, want ik zit dan de hel dag in Terneuzen om, onder andere, mijn Mathilde drieluik te onthullen.

Streepjescode 80 x 80 cm. olieverf op heel linnen. €1750,-

Mathilde Blanc Sec. 75 x 50 cm. Olieverf op heel linnen. €2100,-

Bij Galerie Sille hangen nu 4 van mijn werken, die ik in dit bericht nog eens laat zien. Hier hangt o.a. ook mijn laatste werk ‘Mathilde Blanc Sec’ dat ik heb gemaakt naar aanleiding van de ‘Mathildewijn’ die we speciaal ontwikkeld hebben voor de crowdfunding actie voor de bekostiging van de Mathildedag.

Die actie loopt nog steeds. Dus voor de liefhebbers van zo’n fles Mathildewijn verwijs ik graag even naar onze website voor de Mathildedag waarin zo’n exclusieve fles te bestellen valt. Daarmee heeft u niet alleen zo’n zalige, maar ook zeer exclusieve, fles Mathildewijn in uw bezit, maar steunt u ook gelijk de Stichting Mathildedag Terneuzen.

 

En behalve die fles Mathildewijn kunt u hier ook de art-print bestellen van het middelste doek van het Mathilde drieluik dat ik speciaal voor deze gelegenheid geschilderd heb.

Het betoverende centrum van Oudewater

Even genoeg over de Mathildedag. Daar kom ik in latere berichten nog uitvoering op terug. In Oudewater kunt u die dag eveneens uitstekend terecht om te genieten van kunst en cultuur. Daarnaast is het schilderachtige plaatsje Oudewater zeer beslist de moeite waard om even neer te strijken. In het oude centrum treft u overal terrassen aan en heeft u een geweldig mooi uitzicht op de vele prachtige oude gebouwen die het stadje rijk is. Dit is echt zo’n plek waar ik nog een keer ga zitten schilderen om het voor eeuwig vast te leggen. Dus voor de genen die Terneuzen te ver weg vinden kan ik een bezoek aan de opening van de zomertentoonstelling bij Galerie Sille van harte aanbevelen.

Alweer begonnen aan een nieuwe

Hoewel ik er de komende weken echt geen tijd voor zal hebben, in verband met de organisatie van de Mathildedag, ben ik toch aan een nieuw werk begonnen. Dit kwam gisteren plots in me op, toen ik vanuit Amsterdam terug reed, en als ik merk dat ik de volgende dag alleen nog maar daar aan kan denken, dan is dat een teken dat het een goed idee is en dat ik het moet gaan maken.

Het wordt een schilderij over een stranding met een luchtballon in een volkomen vlakke wereld met een zwarte ballerina op de voorgrond. Een soort Nina Hagen.

En als ik over de eerste schetslijnen al zeer tevreden ben, kan ik al vaststellen dat dit weer een echte topper gaat worden. Omdat ik op fijnmazig portretlinnen zit te werken kan dit ook weer eens superstrak geschilderd gaan worden.

Uurtje radio in Amsterdam

Helaas een wat bewogen foto, maar dit was gedurende een uur ons domein in Amsterdam bij SALTO om te praten over de Mathildedag in Terneuzen met Harold Thiehatten en Tamara Jongsma.

De weg naar Amsterdam was opvallend rustig vandaag.Er was schijnbaar iets met voetbal op de televisie. Iets wat mij totaal niet kan boeien.

Hier ben ik vroeger vaker geweest, maar ik tref er nu een totaal onherkenbare wereld aan. Vol met betonnen blokkendozen en glas. Het was wel een hele rit maar ik had het er graag voor over. Heel Amsterdam weet nu dat we de 80-ste verjaardag van Mathilde gaan vieren in Terneuzen. Het werd een boeiend stukje kunst en cultuur radio. En hier kun je het beluisteren.

Standaard klaar

De zware standaard voor het Mathilde-driekuik is klaar. Vanmorgen heb ik de laatste laag vernis aangebracht en het ding natuurlijk gesigneerd.

Ik ben dik tevreden over het resultaat. Testen hebben al uitgewezen dat het geval prima voldoet aan de eisen die ik er aan stelde. Namelijk het torsen van een loeizwaar drieluik.

Het mooie kleurtje is Carmine Red uit de serie van de prachtige krijtverf van Decoration.

De enorme degelijkheid van de standaard n de gehele uitvoering brachten me op het idee om ook eens een atelierezel te gaan maken die net zo degelijk is. Mijn eigen ezels blijven toch altijd wankel als ik op grote formaten aan het werk ben. Daarnaast mis ik veel hulpmiddelen uit de schilderpraktijk die gewoon niet bestaan en nergens te koop zijn, zoals een brug voor mijn schilderstok en een tafeltje voor mijn palet, verf en penselen. Zo kom ik al doende op ideeën die allang in mijn hoofd zitten, maar die ik toch om de een of andere reden niet uitvoer. Ondanks een hele houtwerkplaats vol gereedschap en materiaal.

Stap voor stap naar het eindpunt

Na een dag hard werken is het nu zover dat het eerste (middelste) schilderij aan de standaard bevestigd kon worden. Dit was een behoorlijke zenuwen klus omdat nu niets fout mocht gaan. Alles moest tot op de millimeter nauwkeurig afgetekend en geboord worden.

Uiteindelijk ging alles goed. Ik had de tijd genomen en eerst alle hang en sluitwerk klaar gemaakt zodat ik dit exact kon aftekenen.

En dan komt er een spannend moment. Houdt de standaard het en hoe ziet het er uit? Tot mijn grote geruststelling bleek de standaard het prima te houden. Ook na wat meer druk. Ik ben ook heel tevreden over de technische uitvoering en de vorm van de standaard die toch echt iets uitstraalt van het klassieke atelier.

Aan de achterkant ziet het er dan zo uit. Sterk en netjes. Ik ben zeer tevreden. Nu kan ik alles verder afwerken. Ook de zijpanelen, die ik nog steeds niet kan laten zien i.v.m. de onthulling, moeten nu ingehangen worden en de standaard moet nog van een (krijt)verflaag worden voorzien.

Standaard voor het drieluik

Al vrij vroeg was ik al weer aan het werk in het atelier aan de zware standaard voor het drieluik. Alles wat ik nodig heb wordt in eigen huis gefabriceerd. Van schilderijen tot lijsten tot de standaard om al dat gewicht te kunnen torsen. Vandaag gaat al het hang en sluitwerk gemaakt worden waarna het hele drieluik aan de standaard bevestigd kan worden. Als dat gebeurd is moet de standaard nog geschilderd worden en dan ben ik, met dit onderdeel, klaar en is het drieluik af.

Vanuit de lucht

Van een aardige mevrouw uit Ossenisse, die een ballonreis maakte, kreeg ik deze mooie foto van mijn woonomgeving. We kwamen elkaar toevallig tegen op facebook en raakten aan de praat over die ballonvaart die ik vanuit mijn tuin kon zien. En als ik de foto heel sterk uitvergroot kan ik mezelf zien staan in de tuin.

Dat witte stipje in de rode cirkel ben ik. Ik sta in de tuin tussen mijn huisje en het atelier in.Dat weet ik nog. Anders had ik mezelf nooit kunnen ontdekken. Ik was toen op weg naar het atelier om verder te werken aan het Mathilde drieluik.