De Sint Nicolaaskerk te Heythuysen

Vandaag was ik weer eens te gast in Heythuysen om de kerk te bekijken waar straks het altaar retabel voor Sinterklaas komt te staan. Samen met Pastoor Marcus Vankan neem ik nog even de laatste belangrijke zaken door en komend weekeind kan ik alles klaarzetten om echt te beginnen met het schilderen van het eerste paneel.

De plek waar het retabel komt te staan is al bekend. Het is de witte wand op de foto hierboven. Het Maria retabel komt straks recht tegenover het Sinterklaas retabel te staan. Op de foto zie je het Maria retabel, links, tegen de houten lambrisering staan. Dat is een tijdelijke opstelling.

Met de koster van de kerk ga ik nog even naar boven, naar een machtig mooie ruimte boven in de toren, dat dienst doet als opslagruimte voor afgedankt hout uit de kerk. Daar vind ik enkele prachtige elementen die ik goed kan gebruiken bij de bouw van het complete retabel voor Sinterklaas.

Met en auto vol machtig mooi houtwerk keer ik terug naar het Zeeuwse atelier. Deze elementen ga je straks in het monumentale bouwwerk voor Sinterklaas terug zien. Het mooie hiervan is dat het oude materiaal uit de kerk hergebruikt wordt en terug zal keren in de kerk. Omdat alles al een zekere leeftijd heeft zal het enorm bijdragen aan de antieke uitstraling die ik aan het retabel wil geven. Zo wordt alles heel consistent met de rest van het kerkinterieur. Alsof het er al twee eeuwen staat.

Allerlaatste correcties

Met de laatste correcties, aantekeningen en suggesties van mijn taal-technisch adviseurs kan ik het boekje helemaal afwerken. Dat is mijn klus voor vandaag. De drukker werd al ongeduldig en ik heb te maken met een tijdschema waarin dingen precies op tijd af moeten zijn. Ik heb me comfortabel geïnstalleerd bij de kachel en voorzien van verse koffie.

In het atelier liggen alle panelen mooi te drogen en kan ik vandaag toch niet veel meer doen. Dat komt dus mooi uit. De proefdruk van het boekje bracht toch nog tal van oneffenheden aan het licht. Ik dacht dat ik ver klaar was, maar er is toch nog behoorlijk wat correctiewerk aan de winkel. Dat was me al voorspeld. Als je het werk gedrukt en wel voor je ziet komen er altijd foutjes aan het licht.

14 Maart

De boekpresentatie op 14 Maart a.s. komt te vervallen. In overleg met Anne Mannaerts, van Galerie & Kunstcafé Lokaal 54, besloot ik de presentatie later te laten plaatsvinden in de galerie omdat het anders, tijdens de opening van het nieuwe expositieseizoen, te druk zou worden qua programmering. We gaan dat een paar weken later doen zodat alle aandacht naar die presentatie kan gaan. Dat wordt een speciale middag in de galerie met een mooie voordracht van het verhaal in het Axels en dan is er ook alle tijd voor een praatje, het signeren van de boekjes, etc.

Ook een soort van correctie is het aanbrengen van een vernislaag over een schilderij. Zo krijgen kleuren hun oorspronkelijke glans terug. Dit was ook nog een klusje dat vandaag op de planning stond. Zo heb ik vandaag toch nog wat in het atelier kunnen doen.

Zoeken naar een sleutel

Om de twee panelen af te kunnen sluiten, als het drieluik van het altaar retabel voor Sinterklaas dicht gevouwen is, moest ik een passende sleutel zien te vinden. Daarvoor ging ik naar Sint Jansteen waar de Zeeuwsche Kringloopbeurs gevestigd is van Paulette. Die heeft altijd wel een oplossing voor mijn zoektochten en zo ook vandaag. Het moest niet zomaar een sleutel zijn maar een oud, doorleefd, geval wat goed past in het slotje wat ik al gevonden had.

Paulette haalde een hele kist met sleutels voor de dag en na enig zoek,- en paswerk vonden we een sleutel die qua stijl geheel overeenstemde met de sleutel die ik zocht. De sleutel paste in het gat, maar kon niet rondgedraaid worden. Daarvoor moest ik eerst de sleutel aanpassen en ook het slotje zelf. Een mooi knutselkarweitje waar ik genoeg gereedschap voor heb om dat zelf helemaal naar wens aan te kunnen passen.

Ondertussen liggen de panelen te drogen van een laatste grondlaag. Daarna nog één keer schuren en dan kan ik starten met het maken van het eerste schilderij.

Maar eerst ben ik nog wel even bezig met het afwerken van de twee scharnierende en afsluitbare zijpanelen. Ik heb er ook een mooie oude slotplaat bij gevonden die eveneens goed overeenstemt met het geheel wat ik voor ogen heb. Straks moet het retabel er zo uit komen te zien dat je het idee hebt dat het werk al twee of drie eeuwen oud is. Dit soort elementen helpen enorm om dat beeld te verkrijgen.

De zijpanelen zijn nu klaar. Maar daarmee is het werk nog lang niet af, want ik moet ook nog een ingewikkelde constructie zien te verzinnen om de panelen om de zuiltjes van het middenpaneel heen te kunnen laten scharnieren en ook nog eens goed afsluitbaar te maken. Dat moet ik nog geheel gaan ontwerpen en uitvoeren.

Het drieluik in gesloten toestand.

Het drieluik In geopende toestand.

Panelen prepareren

Het middenpaneel van het altaar retabel voor Sinterklaas is al helemaal geprepareerd. De twee zijpanelen heb ik vandaag een eerste paar behandelingen kunnen geven. Hiervoor had ik een hoge kwaliteit multiplex voor nodig, en die hadden ze nog op voorraad bij onze Hoekse bouwmarkt. Ilona heeft die panelen voor mij keurig op maat gezaagd op hun professionele zaagtafel waardoor ik een messcherpe zaagsnede kreeg en de panelen zijn op de millimeter nauwkeurig. Ik heb alvast die hele plaat laten reserveren voor de overige panelen, waar de exacte maat nog voor bepaald moet worden.

Dan begint het schuren, gronden, opnieuw schuren, weer gronden etc. etc. Net zo lang totdat beide vlakken zo glad als een biljartbal zijn, zonder butsjes of plekjes. Er gaan ongeveer vier lagen Gesso overheen eer ik het optimale schilderoppervlak heb verkregen. Een heel karwei, tijdrovend ook, waar ik een groot deel van de dag mee zoet ben. Als de panelen liggen te drogen ga ik verder met de houtbewerking van de zijpanelen die straks als deurtjes moeten kunnen sluiten voor het middenpaneel. Aan beide zijden komt een schilderij. Aan de binnenzijde zie je links de stoomboot, middenin de Sint met een hele horde kinderen om hem heen, en, rechts, zie je straks de Sint die over de (besneeuwde) daken rijdt met zijn paard.

Als je de panelen dichtklapt zie je een processie te Bari. Dat schilderij, dat bestaat uit twee delen, zie je het hele jaar door. Pas als de Sint in het land is gaan de deurtjes open en zie je de drie schilderijen over het Sinterklaasfeest.

Leen van Haaften

De tekst die ik via, via, tegen kwam om social media, over ‘De manager’, blijkt geschreven te zijn door Leen van Haaften. Op zijn site tref je tal van prachtige gedichten en verhalen aan en dus ook dit verhaal. De tekst die ik onder ogen kreeg is niet helemaal gelijk aan de oorspronkelijke tekst en daarom publiceer ik deze hieronder voor de goede orde.

What do you think we’re fighting for?

Jaren geleden maakte ik al eens een artikel over een belangrijk moment van besef in de moderne geschiedenis. Toen er nog mensen rondliepen die iets begrepen van het belang van kunst en cultuur. Nu dit door onze huidige bewindslieden actief wordt afgeserveerd breng ik het opnieuw onder de aandacht. Mijn oog viel onlangs op een tekst die op social media de ronde deed. Dat betreft het artikel hieronder.

Met de VVD voorop worden wij weggezet als subsidievreters

In dit neoliberale tijdsgewricht worden de kunsten verdacht gemaakt. De tactiek is altijd dezelfde, betoogt kunstenaar Tom S. Hageman.
Tom S. Hageman16 december 2019, 20:24


Toen men in het heetst van de Tweede Wereldoorlog aan Winston Churchill voorstelde geld weg te halen uit het cultuurbudget om de oorlogsinspanningen te bekostigen, keek hij verwonderd op en vroeg, ‘What do you think we’re fighting for?’
Het menselijk bestaan valt ruwweg te verdelen in een drietal basisbehoeften: materiële, emotionele en spirituele. Door de eerste overleven wij, door de tweede planten wij ons voort en door de derde onderscheiden we ons van alle andere dieren.

Churchills oorlog

Churchill wees hier op: materieel en emotioneel kunnen we net zo goed onder de nazi’s leven, we ­voeren oorlog om onze cultuur te beschermen.
Van de pakweg honderdduizend jaar menselijke geschiedenis is de laatste 40 duizend een culturele. De eerste getuigenissen van beschaving zijn kunstwerken: kleine beeldjes en grotschilderingen. Niet alleen in ­Europa, kunst ontwikkelde zich overal, ook in de meest geïsoleerde gemeenschappen. Aan de kunst is een gemeenschap ook te herkennen, het is de expressie van een samen­leving. Poëzie, muziek, beeldende kunst, het verbeeldt de ziel, de identiteit van een cultuur. Tegelijk is het de ingang tot nader begrip van onbekende culturen.

Nog honderd jaar geleden werd er onderscheid gemaakt tussen hogere en lagere kunst. De hogere hoorde bij de leefwijze van de (kleine) burgerlijke elite: theaters, concertgebouwen, musea werden vaak gesticht dank zij private initiatieven en financiële bijdragen uit die burgerklasse. De overgrote meerderheid van de bevolking had geen toegang tot hoger onderwijs met bijpassende levensstijl en behielp zich met levensliederen, volksdans en volkskunst: de zogenaamde lagere kunsten. De socialistische emancipatiebewegingen in de afgelopen eeuw beschouwden kunst dan ook als ‘het’ instrument tot ‘verheffing van het volk’.

Weinig verheffend

Het is weinig verheffend om te zien hoe uitgerekend de materiële erfgenaam van de burgerlijke elite van weleer, de VVD, nu is weggezakt in spirituele armoede.
Ooit was de welgestelde burgerij de beschermer van kunst en cultuur (zij het exclusief voor eigen kring), nu doet ze er alles aan om alles wat van betekenis, diepgang, hogere waarde is in de samenleving te dwarsbomen en waar mogelijk te vernietigen.
In de beeldende kunsten is alles wat na de oorlog werd opgebouwd aan ondersteuning, distributie, educatieve voorzieningen, vanaf het ­begin van de 21ste eeuw nagenoeg geheel afgebroken. Nu zijn de orkesten aan de beurt.

De tactiek is steeds hetzelfde: het begint met verdachtmakingen, scheldpartijen zelfs: kunstenaars worden uitgemaakt voor uitvreters, subsidieslurpers. Kunst en cultuur zijn overbodige uitwassen, want het leven draait immers om vreten, voortplanten en sterven.
Net als bij konijnen, wasberen, ratten en kakkerlakken. Dank zij de neoliberalen raken we honderdduizend jaar terug in de tijd.

Het Sinterklaas retabel

Nu heb ik een lekker groot atelier, maar ook hier weet ik het klaar te spelen dat ik bijna geen ruimte heb. Ik werk nu aan het Sinterklaas retabel, want zo heet zo’n monument, wat straks in de Sint Nicolaaskerk te Heythuysen komt te staan. Aanvankelijk noemde ik het een ‘altaarstuk’, maar dat is niet juist,want het komt niet op het altaar te staan. Het krijgt een heel mooi plekje in de kerk. Vroeger werden dergelijke stukken geschilderd en gebouwd om mensen die niet konden lezen en schrijven toch een uitleg te geven over een religieuze gebeurtenis. Die beeldtaal is zo sterk dat het vandaag de dag nog bewondering afdwingt. Mijn retabel legt het verhaal van het Sinterklaasfeest uit. De luikjes van het, in dit werk opgenomen, drieluik vertelt dat verhaal en dat wordt alleen getoond als de Sint in het land is. Het grootste deel van het jaar is het drieluik gesloten door het dicht te klappen en op slot te draaien.

Dat gaat er dan ongeveer zo uitzien als het eenmaal in de kerk staat. Het is primair bedoeld voor kinderen die een brief of een tekening aan Sinterklaas willen posten. Secundair is het werk bedoeld om te vertellen waar het Sinterklaasfeest om draait en hoe het ooit ontstond. Met verwijzingen naar de oude vertellingen en wonderen die Sint Nicolaas op zijn naam heeft staan.

De basisomlijsting had ik al gemaakt. Nu gaat het echte werk beginnen. Ik maak een subframe voor het middelste en belangrijkste schilderij van dit retabel. Een scène waarin Sinterklaas de kinderen ontvangt en naar hun verhalen luistert.

Dat ga ik schilderen op paneel omdat de, soms grillige vormen van de schilderijen zich niet in doek zijn te maken. Om consistent te blijven maak ik alle schilderijen voor dit werk op paneel. Daarvoor ga ik vandaag ook het eerste paneel gronden met Gesso. Een secuur klusje omdat het een supergladde ondergrond moet worden waar ik haarfijn op kan werken zodat ook alle kleinste details er goed uit gaan komen.

Dat betekent dat ik meerdere lagen Gesso aan moet brengen en elke laag glad moet schuren voor een optimaal resultaat. Het grote midden paneel, waar ik nu aan werk, moet morgen klaar zijn, zodat ik er Zaterdag aan kan beginnen.

Op de bovenstaande tekening laat ik zien hoe het er uit komt te zien. Onderaan, op de vlakke bodem en basis van het geheel, komt de brievenbus te staan waar post aan Sinterklaas in gedeponeerd kan worden. Deze tekening geeft alleen het hele retabel weer met ornamenten en schilderijen.

Het is een grote klus waar ik de komende maanden mijn handen vol aan zal hebben. Maar het is ook een prachtklus. Vooral ook omdat dit werk in een kerk komt te staan. En niet zomaar een.

De manager

Het schilderij waar ik de laatste tijd aan gewerkt heb is af. Het meet 135 x 145 cm. en is daarmee redelijk fors. Ik schilderde dit naar aanleiding van een tekst die ik kreeg te zien van een facebook vriendin die in de zorg werkt en die tekst geeft haarfijn aan hoe het woord ‘zorg’ een heel andere dimensie heeft gekregen de afgelopen 10 jaar. Zorg gaat al lang niet meer om zorg voor zieken en nooddruftigen, maar om geld en macht. Zo ook het onderwijs en tal van andere instanties. Het is iets wat me al langer opvalt en wat me zorgen baart. Vandaar dat ik het nodig vond om hierop te reageren in olieverf op doek.

Hieronder volgt die tekst. Wie het geschreven heeft weet ik niet. Dat viel niet meer te achterhalen, maar mocht iemand het weten dan hoor ik het graag.

Manager

Een man in een luchtballon is verdwaald. Hij zakt wat en ziet een vrouw op de begane grond lopen. Hij roept haar toe: Ik heb vrienden van mij beloofd over een uur bij hen te zijn, maar ik heb geen idee waar ik nu ben’.

De vrouw roept terug: ‘U bevindt zich in een ballon op ongeveer tien meter boven de begane grond. U zit tussen de 51 en de 52 graden noorderbreedte en tussen de 5 en 6 graden westerlengte’.

‘U bent informaticus’, zegt de man.
‘Inderdaad, hoe weet u dat?’ vraagt de vrouw.

‘Wel, zegt de man, ‘u heeft mij een technisch perfecte uitleg gegeven, maar ik weet niet wat ik met die informatie moet doen en heb nog steeds geen idee waar ik me bevind. In alle eerlijkheid, u hebt me niet veel geholpen en u hebt mij bovendien nog eens kostbare tijd doen verliezen’.

‘En u bent manager neem ik aan?’ antwoordt de vrouw.

‘Klopt, hoe weet u dat?’

‘Wel, u weet niet waar u zich bevindt, noch waar u naartoe moet. Een grote massa gebakken lucht heeft u gebracht waar u nu bent. U heeft een belofte gedaan waarvan u geen idee had hoe u die moet nakomen en u verwacht dat mensen die onder u staan uw problemen oplossen. Het feit is dat u in precies dezelfde situatie zit als vijf minuten geleden, alleen is het nu ineens mijn fout’.

Door de bank genomen

Het was zo’n nieuws onderwerp van de afgelopen tijd wat me opviel. De bank geeft geen spaarrente meer. Mogelijk gaan spaarders nu zoeken naar een heel creatieve oplossing voor dat probleem. Ik weet er een.

Ik was vandaag even bij Art Gallery Pot en daar zag ik iets wat ik wel heel erg leuk vind. Een grote banner met een fragment van Ballunatics 8 gaat straks verwijzen naar de galerie die opnieuw gaat openen op de eerste verdieping (nu derde verdieping). Daarover later meer.

Thuis werk ik verder aan ‘De manager’, mijn jongste creatie. Het zijn de laatste loodjes en die wegen het zwaarst. Hopelijk krijg ik het vandaag of morgen af en kan ik het werk in volle glorie laten zien.

Workshop in Zetten

4 April geef ik een workshop klassieke schildertechnieken in het atelier van collega Ewald Sorbi te Zetten. In deze workshop laat ik de basis technieken zien van de klassieke schilderkunst in olieverf op doek (of paneel) zoals dat ooit ontwikkeld werd door onze meesterlijke voorgangers. Een hele dag lang ga je met die kennis en het materiaal aan de slag om te leren hoe je op die wijze een sleutel schildert.

De inschrijvingen lopen harder dan verwacht want er zijn nog twee plaatsen vrij. Dus wil je dit graag meemaken, aarzel niet, en neem contact op met Ewald voor een inschrijving.