Begonnen aan het vierde schilderij voor het Sinterklaas retabel

Het begint al een aardige verzameling te worden. Het vierde schilderij voor het altaar retabel voor Sinterklaas staat op de ezel en links daarvan zie je de reeds voltooide werken. Het schilderij waar ik nu aan werk komt helemaal bovenin te zitten. Het stelt de Sint voor die op zijn paard door de hemel draaft.

De prille ochtendzon werpt een koel blauw licht in mijn atelier, waar de (gas)kachel op een wat hogere stand staat om het er een beetje warm te krijgen. Het corona virus houdt de gemoederen bezig en ik neem er op enige afstand kennis van. Veel merk ik er niet van, want ik ben er aan gewend om thuis te werken en ik ga nu hooguit buiten de deur om een noodzakelijke boodschap te doen. Uitjes, bezoekjes en zomaar ergens langs gaan is er nu niet bij. Ik heb mijn handen vol aan mijn moestuin en het atelier, dus ik vermaak me wel. Maar mijn gedachten zijn wel bij al die mensen die getroffen worden door dit ellendige virus.

Derde schilderij voor het Sinterklaas retabel bijna klaar

Het drieluik, dat deel uitmaakt van het gehele altaar retabel voor Sinterklaas, is bijna klaar. Het derde schilderij,’Sint over de daken’, moet nog wat verder afgewerkt worden op kleine details en dan zijn de drie werken voor het component ’theater’ klaar. Dit deel van het retabel gaat over de feitelijke Sinterklaas viering. Een oeroud stukje volkstoneel met een mooi sprookjesachtig karakter. Dit deel zit het grootste deel van het jaar dichtgeklapt in het retabel. Pas als de Sint in het land is gaat het open en wordt het meer het domein van de kinderen. Achterop de panelen met de stoomboot en de Sint over de daken komt dan een schilderij over de processie te Bari.

Hoewel we hier in Hoek niet veel merken van het corona virus zijn we er wel van bewust en houden we rekening met alles waar we rekening mee moeten houden. Voor mij veranderde er niet zo veel. Ik ben er aan gewend om thuis te werken in het atelier en ik doe hooguit wat boodschappen bij onze dorpssuper. Maar die maatregelen hebben wel gevolgen voor exposities en natuurlijk het lanceren van de crowdfunding campagne voor het boekje. Dat wordt naar alle waarschijnlijkheid over deze periode heen getild. Dus maak ik maar weer eens lange dagen in het atelier en de moestuin. Moet ook gebeuren.

Lokaal 54 aangepast open

In verband met de maatregelen ter beteugeling van het corona virus was Galerie Lokaal 54 in Terneuzen tijdelijk geheel gesloten. Door het Kunstcafé tijdelijk te sluiten kan de galerie wel gewoon bezocht worden onder de algemeen geldende voorwaarden (1.5 meter afstand van elkaar etc.).

Doordat de galerie erg ruim van opzet is moet dat geen enkel probleem zijn. Dus zoek je naar een leuk uitje in deze barre tijd, dan is dit misschien een uitkomst. De galerie ligt pal langs de Scheldeboulevard waar je een prachtig uitzicht hebt over de uitgestrekte Schelde met haar scheepvaart, mooie luchten, wandelpaden etc.

In het Boerekrantje

Als je in Zeeland woont en je hebt een mooi boerenkostuum, dan kun je, net als ik, lid worden van Ôns Boeregoed. Een vereniging tot behoud van de prachtige streekdracht die we hier nog met enige regelmaat uit de kast halen om een bijzondere Zeeuwse daag door te brengen.

Zo’n prachtige vereniging heeft natuurlijk ook een eigen krantje. Het Boerekrantje. En daar sta ik nu in met mijn Zeeuwse werk, wat nu weer in de galerie van Anne Mannaerts hangt in Terneuzen. Helaas heeft zij de deur moeten sluiten in verband met de maatregelen rond het corona virus. Wanneer de galerie weer open gaat is nog niet bekend, want het kan zomaar zo zijn dat die maatregelen, ter bestrijding van de verdere verspreiding van het corona virus, nog verder worden aangescherpt en verlengd.

Maar heel leuk dat ik met mijn werk in het verenigingsblad sta. Dat voelt Boeregoed.

Aan tafel bij Omroep hulst (boekenweek)

Ter gelegenheid van de boekenweek zond Omroep Hulst een tafelgesprek uit waar ik ook aan deel mocht nemen om over mijn boekje ‘De drieling van Terhole’ te spreken. Die uitzending is hieronder terug te zien.

Terhole ligt op een flinke steenworp van Hulst en vandaar dat ik daar natuurlijk helemaal op mijn plek zat met zo’n lokaal streekverhaal.

De crowdfundingcampagne van Voor de Kunst moest toen nog helemaal van de grand af aan opgezet worden. Die campagne is nu bijna klaar en zal binnenkort te zien zijn. Daarover later meer. Alles loopt nu een beetje vertraging op door de maatregelen die genomen worden om het corona virus te bestrijden, maar als alles goed gaat zal de actie op 1 April (geen grap) van start gaan.

Expo opening, ondanks corona

Vandaag, 14 Maart 2020, was de opening gepland voor het nieuwe expositieseizoen van Galerie & Kunstcafé Lokaal 54 te Terneuzen. Zoals verwacht was de opkomst heel erg laag, want heel Nederland viert het corona virus met tal van festiviteiten zoals het hamsteren van wc papier en het straatvechten op parkeerplaatsen bij winkelcentra. Dat geeft een beetje aan in wat voor een land we leven. Er mogen officieel niet meer dan 100 mensen bijeen komen op festiviteiten. Dus trekt heel Nederland massaal naar de supermarkten om die, met honderden tegelijk, helemaal leeg te kopen, te gaan staan vechten om karretjes en om de laatste rollen wc papier die morgen, net als vandaag, weer worden aangevuld, weg te graaien vóór een ander dat kan doen.

In tegenstelling tot de galerie waar het corona feest op bescheiden schaal gevierd kan worden bij gebrek aan publiek. Toch waren er wat echte liefhebbers op af gekomen en werd er zelfs wat verkocht.

Zoals gebruikelijk stelden alle aanwezige kunstenaars zich aan de bezoekers voor en greep ik de kans aan om mijn boekje te promoten en te vertellen dat we hier in Mei van dit jaar de officiële presentatie van het boekje gaan houden. Restte ons nog een hele berg hapjes en drankjes die natuurlijk op moesten. Zo werd het toch nog even extra feestelijk en heb ik genoten van de leuke gesprekken.

Op de terugweg naar huis ging ik even langs onze dorpssuper waar deze dag ook weer flink gehamsterd was door corona feestgangers. Maar de schappen waren niet leeg omdat men het wel aan had zien komen. Alles wordt de hele dag weer aangevuld zodat niemand iets zal missen.

Wanneer zouden ze schilderijen gaan hamsteren?

De stoomboot

De laatste tijd ben ik nogal druk met een aantal dingen. Om te beginnen ben ik nog steeds aan het werk aan het altaar retabel voor Sinterklaas. Dat is een klus die t/m Oktober van dit jaar door zal gaan. Gisteren heb ik het linker paneel van het drieluik voltooid. de stoomboot op volle zee. Vandaag begin ik aan de voorbereidingen van het rechter paneel. Daar komt de Sint die over de daken gaat op te staan. Dat is nog een hele uitzoekerij waar ik ook nog foto’s voor moet maken en een stevige studie van geschikte daken en schoorstenen in de sneeuw.

Gisteren heb ik dus de laatste hand gelegd aan het linker paneel met de stoomboot. Dat is een best stevig geschilderd paneel geworden met veel detaillering op de boot zelf. Zo’n combinatie van werken in stevige toetsen en fijnschilderwerk vind ik prachtig. Voor die kleine details heb ik tegenwoordig een loep-brilletje. Net als dat van een diamantair. En zo voel ik me ook een beetje. Het is een juweel van een schilderijtje geworden. Op zich vrij klein van formaat voor mijn doen, maar dat heeft alles te maken met het totale formaat van het retabel. Dat wordt 3.5 M. hoog en 2.10 M. breed.

Intussen ben ik ook druk met het opzetten van een crowdfunding campagne, via Kickstart Voor de Kunst, voor de druk van het boekje over de drieling van Terhole. Dat moet in Mei uitkomen en daar moet nog heel veel voor gebeuren.

Daar moet eerst nog een heel leerzaam proces voor doorlopen worden om de actie ook echt succesvol te maken. De eigen pagina is al opgezet en moet nu afgemaakt worden.

Daarvoor komt straks ook nog een flyer die ik ook al aan het ontwerpen ben en ik ben bezig met het maken van een filmpje voor op de site van Voor de Kunst. Al met al kom ik tijd te kort, maar het is wel superleuk om dit allemaal mee te maken.

 

Promotie filmpje voor het boekje en meer

Om het boekje te promoten in de aankomende crowdfunding campagne van Voor de Kunst heb ik vanmorgen een filmpje opgenomen in het atelier. Speciaal voor deze gelegenheid heb ik mijn boerengoed aangetrokken om het streekkarakter van het verhaal te onderstrepen. Het filmpje komt, als het wordt goedgekeurd, straks on line te staan op de pagina die ik daarvoor heb van Voor de Kunst.

In de middag ben ik even wat gaan afleveren bij Art Gallery Pot en daar zag ik dat een werk van wijlen Rafaël Gorsen naast mijn Ballunatcs 8 staat. Dit is een van zijn vele werken waar ik iets mee heb. Het mooie aan dit ding is dat er ook nog een leuk verhaal aan kleeft.

Tijdens een expositie, waar ook Rafaël bij aanwezig was, vroeg een stel hem wat het voorstelde. Rafaël reageerde wat quasi verschrikt en trok toen een gezicht alsof hij zich ergens voor moest verontschuldigen. “Dit is een gek ding”, zei hij met een serieus gezicht. Ik barstte in lachen uit. Direct daarna gingen we samen even een peuk roken buiten. Ik rookte toen nog. Met een beetje samenzweerderige stem zei hij, “Ze geloven het nog ook”.

Dit was hem ten voeten uit. Rafaël hield niet van dit soort evenementen en maakte er graag een eigen feestje van. Ik had hem graag Vrijdag de dertiende, aanstaande, nog willen ontmoeten bij de opening van de nieuwe galerie, maar helaas. Gelukkig staat zijn werk er nog. Het is een beetje dubbel, maar ik vind het fijn maar ook wat raar om zijn scheppingen te zien terwijl de schepper er zelf niet meer is.

Echte Mauve bij Via Mioni

Als ik de winkel van Paul binnenloop (ik was weer even in Breda) valt mijn oog gelijk op een mooi klein werkje met een prachtige klassieke lijst.

Van niemand minder dan Anton Mauve! Aangenaam verrast bekijk ik dit werkje, wat een studie blijkt te zijn. Maar toch. Dit is wel een heel geschikte omgeving voor mijn werk, kan ik concluderen. Een werk van Mauve kun je vrijwel alleen maar in musea en in boeken zien.

Echt heel gaaf om te zien. En dat voor die prijs! Het aangename van dit werkje is wel dat ik eerst geraakt was door de wijze van schilderen, de afbeelding en de gehele atmosfeer. Daarna zag ik pas van wie dit juweeltje was. Andersom was de verassing mogelijk nog groter geweest, of misschien ook niet. Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat dit paradijs van kunsten en antiek wel een heel mooie locatie is om permanent te exposeren. Ik kan dus zeggen dat ik met Mauve heb geëxposeerd.