Garamond letters

Ik had al vier kasten met kleine fonts en vandaag ben ik helemaal naar Utrecht gereden om zeven kasten met wat grotere fonts Garamond op te halen bij Carolien, die ik ken via Drukwerk in de marge, om een begin te maken aan het zetwerk voor het poezenboekje over het leven van Milou. Dat is het volgende boekje wat ik wil gaan drukken. In dit geval op de Victoria Merkur pers.

Sloom dagje

Omdat ik het morgen weer druk heb hou ik vandaag een sloom dagje. Ik maak plannen voor een aanpassing aan het schilderij van de molen van Zuidzande en ik haal een onderdeel uit de Victoria Merkur pers om dat te kunnen herstellen. Daar ben ik de hele midag en avond mee bezig. Het leuke van zo’n oude pers is dat alles wat je ziet heel begrijpelijk en eenvoudig te herstellen is. Bovendien is alles zo degelijk gemaakt dat er weinig aan stuk kan. Toch is er wat stuk en dat ga ik dus herstellen. Daar heb ik de hulp van een metaal specialist bij nodig en die ken ik er een.

‘Making sense’

Gisterenavond heb ik de hele avond zitten kijken naar dit werk. Een nieuw schilderij dat bijna klaar is. Het atelier is dan afgesloten en op 26 meter afstand van mijn woning zodat ik  de verleiding kan weerstaan om even op en neer te lopen door een aardedonkere tuin om een penseel te gaan halen en er even iets aan te gaan doen. Het is nu een kwestie van kijken, kijken en nog eens kijken zodat ik precies weet wat ik er vandaag nog aan kan gaan doen om het optimaal te voltooien.

Dat kijken naar een schilderij wat bijna voltooid is een zalig moment. Ik ben al dik tevreden en ik kan dan even een avondje genieten van mijn eigen werk. Ik ben iets aan het uitproberen. Een achtergrond die vaag maar stevig is geschilderd en een hoofdonderwerp wat iets verder is uitgewerkt. Al kijkende zie ik dat ik op de goede weg ben.

 

Koningsdag, of zoiets

Vandaag was het net Zondag. Zo stil begon de ochtend. Ik vroeg me af wat daar de reden van kon zijn en dat zag ik toen ik facebook opende. Koningsdag. Was ik niet mee bezig. Is ook echt niks voor mij. Ik ga verder met opruimen op zolder en schilderen. De ruimte in het atelier doet me goed. Ik ben blij dat ik deze stap gezet heb.

Hieronder wat sfeerfoto’s van het (grafisch) atelier.

Opruim finale

Vandaag ben ik begonnen aan de laatste fase van het opruimen. Het atelier is nu bijna klaar voor een hele nieuwe toekomst. Er komen nog twee grote drukkerij meubels bij, als het aan mij ligt. De papierbok van Harry en nog een nieuwe zetbok voor alle Garamont fonts die ik al enige tijd aan het vergaren ben.

Herschilder-plannen

Soms heb je wel eens een moment van twijfel wanneer je een schilderij opnieuw bekijkt. Ik had dat met het schilderij over de molen van Zuidzande. Best een mooi werk maar er ontbreekt iets aan. Het krachtveld. Het is meer een mooi plaatje zonder verhaal en dat is niks voor mij. Ik ga er iets aan doen. In dit filmpje laat ik je zien wat.

Schilderen en boekillustratie

Een lekker rustig dagje, vandaag. Het is Zondag en dat is de enige dag in de week dat ik niks van mezelf moet. Alles wat ik doe gaag op z’n Zondags. In het atelier werk ik verder aan mijn laatste schilderij en in huis ga ik nog twee ontbrekende tekeningen maken voor het eerste katern van het Wiese-boek.

Hierboven zie je een foto van de voltooide illustraties. Voor het volgende katern moet ik er nog veel meer gaan maken. Dat is een geheel nieuw deel tekst waarin ik meer aandacht besteed aan het uitwerken van karakters en veel (historische) achtergrond informatie. Dat zit alleen in de handgedrukte versie van het boek. En ook deze tekeningen komen niet voor in het boek dat gedrukt wordt voor de handel.

De insluit/inkt tafel

Er komt straks een nieuwe expositie bij Kult, in Terneuzen. Daar is ook een werk van mij bij aanwezig. Het had echter niet veel gescheeld of ik was het straal vergeten om dat werk op tijd daar af te leveren. Gelukkig dacht ik er net op tijd aan en is alles nog goed gekomen. En in het atelier werk ik verder aan de insluit/inkttafel die ik gisterenavond nog helemaal gestript heb van verf en handvatten. En dan ontdek ik terloops iets leuks.

In het doosje met cliché’s dat ik laatst van Harry kreeg, zat een wel heel toepasselijk cliché wat bijna regelrecht refereert naar Wiese. ‘In de nacht sloop ze naar de drukkerij’ staat onder de afbeelding van een vrouw die aan een zetbok staat te werken, met op de achtergrond een Gutenberg pers en een venster. Hoe leuk is dat? Ik ga er t.z.t. wel een leuke afdruk van maken. Misschien zelfs wel een leuk idee om te verwerken in het Wiese-boek.

En dan heb ik dus precies op tijd het schilderij ‘Zondagse kool’ afgeleverd bij Kult voor de expositie rond het zilveren jubileum van Kult en de kunstuitleen in Terneuzen. Komt dat zien. Vanaf 14 Mei t/m 22 Juli

Drukkerij wereld

Vandaag kreeg ik hulp van twee experts op het gebied van historisch drukwerk. John en Karel. John woont hier een eindje verderop in Pilippine waar hij een Monotype lettergieterij heeft en mij van tekstblokken kan voorzien, en Karel heeft het Historisch Druckerytje te Middelburg. Beiden zijn ook lid van ‘Drukwerk in de marge’ en maken actief deel uit van de wereld van ‘Iron press Private printers’.

John bracht dit doosje mee met ‘initialen’. Dat zijn loden letterblokjes met versierde letters waarmee een hoofdstuk begonnen kan worden. Voor dit doosje met initialen is hij helemaal naar Polen gereisd om ze te kunnen gieten in matrijzen die ze alleen daar hebben. In mijn voorbeeldboek uit 1664 kan ik daar en mooi voorbeeld van laten zien.

Een initiaal, in dit geval de letter ‘P’, geeft de start van een nieuw hoofdstuk aan. Zo kan ik dat dus nu ook gaan doen in het Wiese-boek met de initialen die John meebracht.

Een ander belangrijk onderdeel is dit. Karel bracht het ‘Nummero-teken in lood. Aan het begin van elk boek komt dat te staan. Met pen vul ik het nummer in en de hoeveelheid boeken die er van dit exemplaar gedrukt worden. Dat zou dan nummer 1 van de serie van 250 boeken kunnen zijn, want dat is mijn streven. 250 handgedrukte en handgebonden boeken met het complete verhaal van Wiese, de gesel van Axel.

In warm rood komen straks de belangrijke naamsvermeldingen te staan op de titelpagina. Karel bracht daarvoor dit blik van Van Son mee. Zo komt de werkelijke druk steeds een stapje dichterbij. Een heel avontuur in ontwikkeling, want steeds kan er nog wat bijgesteld en verbeterd worden voordat de daadwerkelijke druk gaat beginnen. Een heel proces en ook een heel avontuur.

Insluit / inkt tafel en een papierbok gescoord

Het zoeken naar materiaal voor mijn grafisch atelier heeft vandaag een extra impuls gekregen. Behalve een stenen insluit / inkt tafel liep ik ook tegen een originele papierbok aan die ik hard nodig heb voor het opbergen van alle papier wat ik nodig heb om te kunnen drukken.

Vandaag ging ik naar Breda om daar de boekhouding af te geven bij de boekhouder en een portret bij Via Mioni. Een heerlijk dagje karren door een zonovergoten landschap.

Maar dit drukkerij-meubel is natuurlijk helemaal fantastisch voor mijn plannen met drukwerk kunsten. In de lades, die in drukkerijjargon ‘kasten’ heten, zitten nog speciale letters en lijnen. Links en rechts kan ik al het papier opbergen wat ik nodig heb om te drukken. De opstaande kast is bedoeld voor het opbergen van het ‘wit’. Dat is alles wat nodig is om zetsel op te sluiten in delen die niet bedrukt moeten worden. Van dunne lijnen tot blokken. Dat blijft wit op het papier. Vandaar de term ‘wit’. Maar nu moet die kast van Fijnaart naar Hoek getransporteerd worden. Het volgende avontuur staat al weer voor de deur. Want dit meubel is 270 cm lang en loodzwaar.