Vorig jaar zat ik in een schilderatelier in combinatie met een houtwerkplaats. Het bleek geen beste combinatie. Stof van het houtbewerken zat overal in en dus ook op doek en in mijn olieverf. Dat moest anders. Eind 2021 dacht ik al na over een grote verandering. De houtwerkplaats vervangen door een grafisch atelier. Een mega-verandering die meer betekenis kon krijgen door het plan om zelf, naast de reguliere druk van mijn boekjes, ook mijn verhalen te gaan drukken op een ambachtelijke en traditionele wijze. Een creatief proces van schrijven, illustreren en schilderen kon vloeiend doorlopen in een ambachtelijk proces. Ik vond het een gouden vondst. Maar hoe voer je zoiets uit? Mijn contacten in de grafische wereld zijn in de loop der jaren wat uitgedund en met de contacten die ik had ging ik aan de slag.
Meteen kreeg dit een ongelooflijke en bijzonder inspirerende impuls. Ik kreeg een bericht over de oude Albion pers van het Grafisch Lyceum te Rotterdam. Die pers mocht ik gaan gebruiken voor het drukken van mijn boeken…! Een schenking die meteen alles in een enorme stroomversnelling zette. Op deze pers is destijds, ergens in de jaren ’90, mijn atelier document gedrukt. Dit grafische monument was voor mij geen vreemde, maar ik had nooit durven denken dat deze pers ooit in mijn bezit zou komen.
Toch gebeurde dat nu. Ik was precies op het juiste moment met mijn vraag gekomen. Precies op het moment dat men zich bij het Lyceum afvroeg wat er met deze pers moest gaan gebeuren. Niemand werkte er nog op en het ding stond eigenlijk wat in de weg en alleen maar te verstoffen. Ik mocht hem opnieuw tot leven wekken en zo kon het gebeuren dat ik met twee vrienden een 780 kilo wegend grafisch monument mijn atelier in kon schuiven.
Maar daar bleef het niet bij. Ooit heb ik het vak geleerd op een trapdegel. Een Victoria Merkur. Een exact dezelfde pers werd me vervolgens aangeboden en zo kwam de tweede pers in mijn bezit. De derde pers, een pracht van een Eickhoff proefpers kreeg ik van Arjaan van Nimwegen. Inclusief zijn hele drukkerij aan zetsel en ornamenten. Ineens stond er een meer dan complete drukkerij in mijn atelier en tussendoor verzamelde ik alles wat ik nodig had op boekbind-gebied. Inclusief een pracht van en foliepers met bijbehorende letters, filetten en ornamenten. Het was alsof een onzichtbare hand mij hielp dit op te zetten. Alles ging vanzelf. Ik hoefde er bijna geen moeite voor te doen. Behalve dan dat ik me een breuk heb gesjouwd aan al dat loodzware materiaal.
Met deze Eickhoff pers kan ik een begin maken aan het drukken van boeken. Zowel de Albion pers als de Victoria pers zijn daar nog niet klaar voor, maar dat moet dit jaar wel het geval zijn.
De foliepers heb ik straks hard nodig voor het drukken van gouden versieringen en pregen in leren en canvas boekomslagen.
Als laatste verscheen de Krause stapelsnijder in beeld. een onmisbaar stuk gereedschap bij het boekdrukken. Nu was de drukkerij helemaal compleet. Ik kan gaan drukken met prachtige traditionele gereedschappen, persen en machines. Het schilderatelier werd hierdoor in een klein hoekje gedrukt, maar ik kan er nog prima mee uit de voeten. Komend jaar zal de weg vrij zijn om met alles wat in mijn atelier staat aan de slag te gaan. Schilderen, schrijven, illustreren, drukken, binden en uitgeven.
Komend voorjaar hoop ik zover te zijn dat ik de eerste tentoonstelling in een geheel nieuw concept kan gaan tonen. Schilderijen, tekeningen en boeken. Met het verhaal over de ‘Diva van de Achterweg’ zal een start gemaakt worden met dit unieke concept. Voor zover ik heb kunnen achterhalen heeft nog niemand dit zo neergezet. Een tentoonstelling van schilderijen die allemaal betrekking hebben op het tegelijk gepresenteerde boek(je). Met een beperkte handgemaakte oplage en een grote oplage van een offset gedrukte versie voor de handel.
Het afgelopen jaar heeft de schilderkunst vrijwel stil gestaan. Met de ‘Ode aan de zwevende kiezer’ en het portret van Isabelle, Louise van de Palts (Wiese) heb ik nog wat kunnen doen aan mijn bron van inkomsten. Ik heb het dit jaar vooral moeten hebben van de voorraad schilderijen die bij diverse galeries door het hele land hangen en verkocht konden worden. Ik ga nu de draad weer oppakken en ik ben vandaag al meteen begonnen aan het schilderij met de clown die op zoek is naar geluk. Daarna ga ik hard werken aan de schilderijen over de Diva van de Achterweg waar ik in het voorjaar een tentoonstelling over in wil gaan richten bij Galerie Lokaal 54 van Anne Mannaerts. Daar wordt dan ook het eerste handgemaakte boekje gepresenteerd, maar daar zal ik nog wel het nodige over publiceren.
Een nieuw jaar is aangebroken met een totaal nieuw concept van exposeren en presenteren. De schilderkunst blijft voorop staan in mijn atelier. Direct gevolgd door boekdrukkunst. Nieuwe thema’s, schilderijen, illustraties en boeken zullen straks aaneensluitend het atelier gaan verlaten.