Het was vandaag een leuk dagje. Ik ben naar de Max Koot studio in Den Haag gegaan om wat af te spreken over de beroemde foto die Max Koot destijds van Mathilde maakte. We willen die foto graag gaan gebruiken voor onze p.r. campagne ter aankondiging van de Mathildedag en alle drukwerk dat voor die dag gemaakt moet worden.
Midden in Den Haag, waar ik gelukkig goed de weg ken, ligt de studio aan de Laan van Meerdervoort. Ik had afgesproken met Danny van der Kamp, die de erfenis van Max Koot beheert, en nog heel veel meer foto’s van Mathilde heeft die ik ook allemaal mocht zien.
En dan sta je ineens, als kunstenmaker uit Hoek, in een beroemd fotografisch walhalla, midden in een drukke stad, met links, naast de studio, de Franse ambassade en rechts het Vredespaleis en aan de overkant een heerlijke lunchroom. Onder toeziend oog van Beatrix (Max Koot was de belangrijkste hoffotograaf) sta ik de fotoselectie de maken.
Echt een geweldige ervaring en hierna kan de druk van het affiche ter aankondiging van de Mathildedag, het etiket voor de Mathildewijn en de flyer ter promotie van onze crowdfunding actie van start gaan.
Danny laat me nog een waar collectors item zien. Een brief die Mathilde hem schreef op de typemachine van Carel Willink, aan Max Koot. Zeer stevig ondertekend door Mathilde.
Hier in deze studio lijkt ze haast weer tot leven te komen. Ik zie de meest prachtige foto’s van Mathilde voorbij komen en ik zou ze het liefst allemaal aankopen. Met Danny bespreek ik de mogelijkheid om wat foto’s van Mathilde uit te vergroten en, tijdens de Mathildedag te tonen in het Schelde Theater.
Een supergaaf idee wat hij meteen positief oppakt. Nu nog een idee, maar misschien straks werkelijkheid. Wat zou dat gaaf zijn! En ineens bedenk ik me dat er in het Schelde Theater heel grote foto’s hangen van artiesten die er hebben opgetreden. Daar zou net zo’n enorm grote foto van Mathilde moeten hangen. Prominent in zicht van iedereen die het theater bezoekt. Plannen genoeg.