Na een snikhete dag ben ik nog tot laat deze avond aan het werk in het atelier aan het laatste schilderij voor het altaar retabel voor Sinterklaas. Het betreft de processie te Bari. Dit komt op de achterkant te staan van het drieluik dat alleen te zien zal zijn als de twee luiken dichtgeklapt zitten. Het is dus eigenlijk een schilderij dat in tweeën gedeeld is.

Foto: Marcus Vankan
De voorstelling is als in de situatie hierboven. Ik heb alleen het beeld wat naar buiten gedragen wordt meer in de deuropening geschetst omdat dat beter uitkomt in het tweeluik. Het beeld valt anders precies in de scheiding van de twee schilderijen. De mensen op de voorgrond heb ik verder door getekend, want anders zie je alleen hun hoofden.
Het betreft het moment dat het beeld van Sint Nicolaas uit de naar hem genoemde basiliek wordt gedragen te Bari (Italië). Elk jaar in Mei vindt deze processie plaats. Alleen dit jaar niet vanwege de corona maatregelen. Maar als je dit ziet begrijp je ook dat er een heel omvangrijk verhaal schuil gaat achter het feest dat wij in November en December vieren. De historische ankers voeren heel ver in de tijd terug. Hierdoor wordt het verhaal achter Sint Nicolaas groter en groter naar mate je je er meer in verdiept.
Zo’n schets in olieverf ziet er dan zo uit. Grof maar je kunt wel zien wat ik ga maken. Zo’n foto is echt alleen maar referentie. Ik maak er zelf het beeld van wat het beste past in het geheel van het retabel.